In deze tijd lijkt het alsof iedereen eigen baas is. Dat is in principe altijd zo maar ik heb het over werkgebied. Nu is dit natuurlijk niet voor iedereen weggelegd en niet iedereen wil dit ook. Toch is het voor een hoop mensen een ideale werksituatie. Voor veel mensen is het dan ook een weloverwogen en spannende beslissing om een eigen bedrijfje op te starten. Soms is dat vanuit een hobby of talent en sommige mensen willen het graag meemaken hoe het is om eigen baas te zijn en te freelancen. Wil je nu ook je eigen bedrijf opstarten, dan heb ik hier een aantal tips over waar je op moet letten als je aan dit avontuur gaat beginnen. Nu neem ik voor het gemak een zaak in de horeca als voorbeeld.
Hobby en werk
Een populair bedrijf om op te starten is een zaak in de horeca branche. Dit komt omdat dit vaak kleine particuliere bedrijfjes zijn en dat is makkelijker van de grond te krijgen dan een kledingbedrijf omdat je dan met enorme bedrijven moet concurreren. Nou is koken ook een veelvoorkomende hobby van mensen en de horeca is een branche waarin je veel contact hebt met andere mensen en dat is ook nog eens heel leuk. Omdat dit soort bedrijf heel klein kan, bijvoorbeeld als lunchroom met tijden van tien tot vijf, is dit voor veel mensen een laagdrempelige optie voor een eigen bedrijf (voor zover dat laagdrempelig kan) maar hobby’s en werk zijn helaas toch andere dingen. Zo is het leuke aan een hobby dat alles kan en niets hoeft maar dat het met werk juist moet, mocht je boodschappen willen kunnen doen voor je gezin.
De verschillen
Natuurlijk zijn er een aantal overduidelijke verschillen tussen de dingen die je moet regelen voor een simpele hobby en voor een eigen bedrijf gebaseerd op die hobby. Zo zal een gewone koelkast niet voldoen en zal je bijvoorbeeld een horeca koelkast moeten aanschaffen. Daarnaast is het ook belangrijk om een duidelijk bedrijfsplan te hebben. Dit is ook nodig in verband met een hypotheek voor de locatie van het café of restaurant. Zet in je plan duidelijk wat je wilt met je bedrijf en wat je de buurt te bieden hebt. Nog belangrijker is het misschien om in het plan te hebben staan waarom jou bedrijf succesvol zal worden en waarom het anders is dan de bedrijven die al bestaan.